Відомий ужгородський педагог Федір Брецко написав для видання
Prozak.info аналітичний матеріал, у якому пояснює, чому потрібні
радикальні зміни в системі учнівських предметних олімпіад.
Нещодавно на сайті «Освітня політика. Портал громадських експертів»
прочитав вельми актуальні статті Володимира Бєлого, заступника директора
з НВР фізико-технічного ліцею м. Херсона. Перша має назву «Олімпіади
школярів у контексті ХХІ століття» (від 02. 12. 2013 р.), друга –
«Недоліки проведення олімпіад» (від 16. 11. 2016 р.). Маючи 25-річний
досвід у проведенні учнівських олімпіад, конкурсів з навчальних
предметів, конкурсів-захисту науково-дослідницьких робіт, олімпіад зі
спеціальних дисциплін, конкурсів фахової майстерності, турнірів, інших
інтелектуальних змагань, хочу висловити своє бачення щодо проведення в
Україні учнівських предметних олімпіад.
Загальне про учнівські предметні олімпіади у ЗНЗ
В усіх типах загальноосвітніх навчальних закладах у жовтні місяці
починається «учнівська олімпіадна лихоманка», яка тіпає учнів і
вчителів. Завдання кожного вчителя-предметника – виставити команду
учасників шкільних олімпіад, а завдання учнів – відкараскатися від
участі в цих добровільно-обов’язкових заходах. Для участі в олімпіадах
вибирають найчастіше одних і тих самих учнів, які більш-менш успішно
навчаються з усіх навчальних предметів. І ці бідолахи тиждень або й
більше «паряться» на них. Рівень завдань звичайно розрахований на
рівень, вищий за середній, а знання учнів сучасних середніх шкіл такими ж
середніми і є. Тому не дивно, що майже ніхто з них далі районного
конкурсу, де посідає далеко не перші місця, не рухається. Учні
спеціалізованих шкіл є, природно, більшою мірою підготовленими, і,
відповідно, вони просуваються далі. На всіх олімпіадах, починаючи з
районної, членами журі є вчителі шкіл. І вони, безумовно, не можуть
спокійно спостерігати, як їхні улюбленці мучаться на шляху до вищих
місць. У хід іде весь арсенал: від підказок на місці, непомічання
відвертого списування – до виправлення потрібних робіт у процесі
перевірки. Однак інколи трапляються сумлінні і чесні люди, і тоді учень,
який посів третє місце на міській/районній олімпіаді, посідає вище – на
обласному рівні. У багатьох школах кваліфікаційну оцінку вчителів
ставлять у пряму залежність від кількості учнів – переможців олімпіад. А
де ж їх стільки взяти? От і доводиться «крутитися»...
Чи
виконують олімпіади за нинішніх умов своє завдання, покладене на них за
радянських часів, – виявлення та сприяння розвиткові обдарованих учнів?
Можна сказати, що це завдання вони ніколи не виконували, оскільки
обдаровані, талановиті діти, які мали нахил до вивчення певного
предмету, самі знаходили шляхи його поглибленого вивчення. Учні –
переможці найвищих рівнів олімпіад – мали пільги під час вступу у вищі
навчальні заклади, та на практиці вони практично не реалізовувалися.
Отже, свого завдання олімпіади не виконували і раніше, а нині – і
поготів. Постає питання: чи потрібні шкільні інтелектуальні змагання, в
яких усе відомо заздалегідь?
Про учнівські олімпіади від позитивного до негативного
Про учнівські предметні олімпіади важко не погодитися з наступним:
1)
олімпіада – це вид змагання, що стимулює потяг окремих учнів до
самоосвіти, виховує наполегливість, поглиблений інтерес до предмета,
вміння долати труднощі, виробляє навички роботи з довідковою та
науково-популярною літературою;
2) учнівські предметні
олімпіади не порушують хід загальноосвітнього процесу, вони є додатковим
полем вияву для природно обдарованих та індивідуально зацікавлених
учнів;
3) учнівські олімпіади (конкурси) є складовими
державних програм різних рівнів, спрямовані на виконання Указу
Президента України від 30 вересня 2010 року №927/2010 «Про заходи щодо
розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей
та молоді». Програми спрямовані для реалізації державної політики у
сфері створення сприятливих умов для виявлення, навчання, виховання і
самовдосконалення обдарованої молоді, створення умов для її гармонійного
розвитку, застосування її здібностей в Україні, а також залучення
педагогічних працівників до роботи з обдарованою молоддю на певний
період. До речі, функціонує навіть відділ роботи з обдарованою молоддю
Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки
України;
4) олімпіада приносить користь лише тоді, коли є
заключним етапом цілого комплексу групових, індивідуальних, класних та
позакласних заходів і коли їм передує велика підготовча робота всього
педагогічного колективу;
5) найбільш суттєвий внесок у
підготовку й проведення олімпіадних змагань вносить учитель –
компетентний помічник і консультант, організатор колективної чи
самостійної пізнавальної діяльності, який безпосередньо працює з дітьми,
організовує і проводить шкільний тур олімпіади, готує своїх учнів до
наступних етапів;
6) аналіз рівня змагань різних етапів дає
змогу визначити дві тенденції: перша – постійне підвищення рівня
складності олімпіадних завдань, друга – збільшення розриву між рівнем
знань, які здобуває школяр у звичайній загальноосвітній школі на уроках,
і рівнем знань учнів, які беруть участь в олімпіаді;
7) в
останні роки олімпіади стають не стільки змаганням між учнями, скільки
змаганням між вчителями та закладами, а місцеві органи управління
освітою в один ряд із іншими основними критеріями оцінюють школи за
кількістю перемог на олімпіадах, хоча це неправильно;
8)
нині основний принцип фейр-плей як олімпіадний принцип рівних шансів для
усіх учасників піддається сумніву у масштабних вимірах;
9)
поступово добровільна форма участі в олімпіаді набула здебільшого форми
добровільно-примусової; дітям зі звичайних шкіл важко конкурувати з
учнями спеціальних шкіл, а це – гімназії, коледжі, ліцеї, які за Законом
України «Про освіту» трактувались як заклади для обдарованих дітей.
Проте в Законі «Про загальну середню освіту» ці заклади називаються
закладами профільного або поглибленого вивчення. Робити ж якісь
параолімпійські ігри недоцільно, бо абсолютно однакових умов для
учасників ми все одно ніколи не створимо;
10) нині роль
вчителя дуже низька з точки зору впливу на навчання учнів, а запит на
розумних й талановитих дітей у суспільстві поступово вичерпується, тому і
продаються відповіді до всього, тому в школі діти вчаться більше
списувати ніж учитися, а при таких умовах пов’язати атестацію вчителя із
результатами олімпіад просто не вірно;
11) пострадянська
схильність до тотального контролю призводить до того, що в «архітектурі»
нашої шкільної системи головними є не вчителі та учні з батьками, а
управлінсько-бюрократичні та методично-інструктивні супутні школі
служби. Це й призводить до надії школярів та батьків не на власні
зусилля, а на неофіційні канали впливу на організаторів різних етапів
підведення підсумків діяльності, у тому числі – й учнівських олімпіад;
12)
у кожній предметній дисципліні давно сформувалося вчительське ядро
неформальних лідерів, які всіма засобами блокують розширення кола
конкурентів та відкритість і прозорість турнірних процедур;
13)
практика додаткового нагляду та супроводу учнівських олімпіад у вигляді
предметно-методичних комісій (служб), обласних інститутів підвищення
кваліфікації педагогічних працівників, предметних інспекторів при МОН
України є всього лише симптомами хвороби шкільного організму або
продовженням переліку симптомів хвороби школи радянського типу;
14)
натомість, у більшості країн (наприклад, у США, Франції, Польщі) не ЗНЗ
та місцеві органи управління освітою проводять олімпіади, а незалежні
регіональні та центральний офіси, і вхід на олімпіаду є вільним для
кожного бажаючого. Звісно, ніхто в державі й подумати не може, що якийсь
учень наперед знатиме зміст завдання – прямо чи опосередковано, бо
олімпіадні завдання не готують ані шкільні вчителі, ані члени журі;
15)
причетні до олімпіад спеціалісти знають, що завдання олімпіадних
змагань для навчальних предметів базового рівня стали все більше
включати в себе матеріали університетської (академічної) програми, бо
такі елементи подаються на міжнародних олімпіадах. Це стосується й
олімпіадних завдань з інших небазових предметів, наприклад, з економіки,
правознавства тощо;
16) безсоромним є те, що на різних
рівнях олімпіади складні авторські задачі, рівняння, описові чи творчі
завдання розв’язують лише пару учні – вихованці членів журі чи авторів
завдань, або учні, яким за певну винагороду посприяли перші або другі.
Вже не кажучи про інші «підводні камені» процесу перевірки (оцінювання)
та нарахування балів на фоні снування членів журі поміж колегами чи
експертами у пошуках знайомого учнівського почерку тощо;
17)
учням, учасникам олімпіад міського та обласного рівнів, та їхнім
вчителям добре відома реакція предметних комісій на процедуру апеляції
результатів. А про те, щоб побачити роботи переможців (призерів), годі й
заїкатись. Потім часто виявляється, що нагороджені дипломами І-го
ступеня не збираються їхати на фінальний тур (хвороба, надумані
причини), або якщо і їдуть, то показують там провальні результати. Або
як пояснити незаперечний факт, коли окремі переможці чи призери
предметних олімпіад нездатні виконати тестові завдання ЗНО й на 170
балів?;
18) щодо «кваліфікації» деяких місцевих
предметно-методичних комісій ходять «анекдоти». Зміст найпоширенішого з
них полягає у тому, що в цих предметно-методичних комісіях завжди є такі
«експерти», для яких варіанти розв’язку, сформульовані не так, як у
їхніх посібниках, є неправильними – в тому числі й абсолютно вірні;
19) вдумаймося
про рівень «цінності» нашого учнівського олімпіадного руху через
поширену думку: «Якщо прибрати пільги для призерів олімпіад, то ними
ніхто не буде займатись». Але ж якщо прибрати пільги, то отримаємо
навпаки – зростання інтересу до олімпіад з боку амбітних учнів та
вчителів, бо в тіньового сектора зникне бажання вплинути на підсумки
олімпіад;
20) справжнього розвитку суспільства на системі
заохочення державними пільгами не досягти. Історичний радянський та
пострадянський досвід – тому підтвердження. Сучасний тренд розвитку
цивілізації полягає у розвитку конкурентоздатності через ініціативність в
однакових для всіх умовах.
Окремі думки про учнівські предметні олімпіади
Випускник вишу:
«по-різному вимірюється ставлення до шкільних предметних олімпіад самих
олімпійців як багаторічних, так і свіжих. Вони апріорі поділяються на
дві групи: переможців-призерів та учасників». Чиновник-освітянин: «через
поступову накопиченість недоліків у проведенні шкільних олімпіад школи
та органи управління освітою усіх рівнів продовжують їх проводити, до
речі, витрачаючи на них не одну гривню платників податків». Вчитель: «склад
членів журі визначають органи управління освітою без жодного погодження
з ними, а це, по суті, вчителі ЗНЗ, котрі, безумовно, підуть на
перевірку олімпіадних робіт, але без позитивного настрою, за
виключенням, якщо колеги, зустрівшись, змінять його на позитивний». Учень 11 класу: «у
кожній школі учні беруть участь в учнівських олімпіадах з декількох
навчальних предметів. Такі учні з улюблених навчальних предметів беруть
участь залюбки, а з інших – або не можуть відмовити учителю, або
погоджуються за штучно підвищені бали з навчального предмета». Член журі: «нині
учнівська олімпіада набула «гігантоманії», бо у переліку понад 20
навчальних предметів. Серед них навіть ті, які вивчаються з найменшою
кількістю годин, наприклад, з астрономії (17 годин). Або як можна
проводити олімпіаду з основ економіки в 11 класі, коли учні лише з
вересня приступили до вивчення азів економіки, а у жовтні – шкільний
етап олімпіади. Ось вам чудеса інтелектуальних змагань?» Працівник управління освітою: «вУкраїні
унікальні та яскраві приклади таланту чи неймовірної працелюбності,
ентузіазму чи унікальної винахідливості. Але поряд з цим існують
банальні фальшування. Знаю не одного сильного вчителя, що припинив
готувати учнів до олімпіад після того, як пересвідчився в прямих
підставних результатах «правильних» хлопців та дівчат». Член журі: «побувала
в журі різних рівнів. І запевняю – система олімпіад і конкурсів
прогнила остаточно. Треба щось змінювати, або в такому вигляді як вони
є, відмінити. Реальних результатів вони не показують».
Від
себе додам. Ставлення науково-педагогічних працівників до сутності
проведення шкільних олімпіад чи інтелектуальних змагань залежить від
двох головних чинників: від природної обдарованості учня (учнів) та його
вчителя (викладача); від можливості на усі сто використати сам процес
(процедуру) проведення олімпіади усіх рівнів. Ось приклади двох
вищезазначених головних чинників. Один вчитель (викладач) математики
буде двома руками за проведення олімпіади з математики аж до
міжнародного рівня через унікальні й творчі здібності учнів, котрі йому
потрапили, а другий – через відсутність таких – не проявлятиме навіть
ініціативності. Той, хто складає завдання, без докори совісті, за певні
вигоди (спокуси) у різних «дозах», залежно від рівня навчальних
досягнень учня, просто продає і буде продавати ці завдання, визначаючи
наперед результати «інтелектуальних змагань». У навчальному закладі, де
проходить олімпіада, обов’язково є і будуть переможці чи призери через
пряму можливість допомогти учневі стати ним, до речі, залежно від його
рівня навчальних досягнень, бо вчитель цієї школи знає потенційні
можливості своїх олімпійців. Члени журі, залежно від рівня
добропорядності, знаючи почерки своїх учнів, також вдаються до
підвищення балів своїм майбутнім олімпійцям. Ось вона учнівська
олімпіадна реальність.
Федір Брецко, вчитель історії та правознавства, вчитель-методист, Відмінник освіти України, нагороджений нагрудним знаком МОН України «Василь Сухомлинський»
Немає коментарів:
Дописати коментар