Кейс-уроки - це навчальний матеріал, структурований в
особливому форматі. Він складається з 6 або 10 розгорток, які системно
відображають розділи шкільної програми, а також суміжну інформацію за
межами шкільної програми.
Інформація в кожному розділі – це не просто тези, а відповіді на питання:
- Як це працює?
- Які проблеми існують в зв'язку з цим?
- Як вони можуть бути подолані?
- Який може вийти результат?
- Які фундаментальні і нові знання є в цій галузі?
- Міні-історії.
Кейс – це не конспект або реферат, а навчальна технологія,
виготовлена за особливим алгоритмом, який дає цілісне уявлення про
явище, що досліджується.
Чому кейс - уроки ефективні?
«Предметна» система, що існує зараз, значною мірою застаріла, адже
вона схожа на принцип роздільного харчування, при якому, як відомо,
білки, жири, вуглеводи і вітаміни вживають окремо.
Однак фізіологія людини така, що травна система переробляє змішану
їжу набагато ефективніше, ніж розділену на компоненти. Так і їжа для
розуму.
Людський мозок активніше і результативніше засвоює інформацію, якщо
відомості взаємопов'язані, і, навпаки, однорідну інформацію мозок
запам'ятовує слабше, тому що не знає, куди її «відправити на
зберігання».
Зв'язки між навчальними дисциплінами і явищами легко встановлюються впровадженням перехресних «розгорток з предметів».
Кейси побудовано за принципом 2 в 1: і для ерудиції, і за програмою.
Вони супроводжуються формулами, графіками, діаграмами і рівняннями, які
відповідають «розділам підручників».
Одна з головних переваг полягає в тому, що кейси – це ниточка до
дорослого життя з багатовимірним сприйняттям світу, цінностей та явищ.
Чим викликана актуальність кейсів?
- невідповідністю між стандартами навчання учнів та їх індивідуальними особистісними характеристиками, таким як темп-ритм, інтереси, здібності, тощо;
- невідповідністю темпів розвитку науки дійсним пізнавальним можливостям учнів;
- невідповідністю нав'язуваного навчання за одним профілем прогресивному в 21 столітті вектору на багатостороній особистісний розвиток;
- у передових країнах кейси стають превалюючою формою занять.
Чим корисні кейси?
- Вони дозволяють учням самостійно організовувати процес засвоєння матеріалу.
- Швидко виникає мотивація розібратися в усьому одразу, причому, системно.
- Вони дають можливість роботи з різними джерелами інформації.
- Вони дозволяють ефективно організовувати роботу командами.
- Кейси – це технологія сучасного контекстного навчання.
Метод кейс-уроків є технологією системного багатовимірного
представлення матеріалу, в розгортках на кілька тем, пов'язаних між
собою акцентами уваги.
Кейс-уроки дозволяють одночасно з вивченням тем, органічно вплітати
soft skills учнів, такі, як критичне мислення, комунікабельність,
кмітливість, системність, тайм-менеджмент. Це креативний метод з
інтригою, драматичним сценарієм і можливостями вибору, чого неможливо
домогтися звичайними уроками.
Особливо цінними є дискусії, які розгортаються в класі.
Під час кейс-уроків час летить непомітно, що позитивно позначається
на мотивації учнів і їх прагненні вивчати ще й інші кейси. Важливо і те,
що результат засвоєння закладається в довготривалу пам'ять. Це
відбувається завдяки асоціативному мисленню і формально-неформальним
зв'язкам між розгортками кейсу.
Кейси розкриваються за допомогою розгорток на предмети і явища.
Наприклад, кейс «Смартфон» розгортається на такі вектори:
фізика-хімія-бізнес-математика-психологія-арт. Кейс «Море» розгортається
на такі вектори: екологія-географія-фізика-мистецтво-економіка-хімія.
Виклад матеріалу передбачає оптимальну (і запатентовану) пропорцію
стилістики викладу: 30% присвячується науковому фундаменту знань, 50%
науково-популярному поясненню і 20% генеруванню учнями нових ідей та
думок. При такому підході забезпечується багатогранне засвоєння
матеріалу разом з розвитком критичного і позитивного мислення.
Посилання
У кейсах, крім тексту, багато фото- та відеоматеріалів. Однак
головною відмінністю і конкурентною перевагою кейсів є гіперпосилання.
Вони ведуть до глибшого розкриття матеріалу, в якому є ще й свої
гіперпосилання третього-четвертого-п'ятого рівнів. Таким чином, кожному
учневі забезпечується індивідуальна глибина проникнення «у знання».
Скажімо, в кейсі «Автобус їде», в розділі "Фізика" є ув'язка з темою
фізики «Прямолінійний рух, швидкість, прискорення», з формулами,
графіками і таблицями розділу.
У розділі "Хімія" – вивчення нафтопродуктів, з відповідними хімічними
формулами, графіками і схемами. У розділі "Географія" – маршрути, карти
місцевості, тощо. У розділі "Бізнес" – калькуляція виготовлення
автобуса або вартості проїзного квитка...
Для особистісного зростання учнів передбачається застосування
доповненої реальності, кліпового мислення, критичного і позитивного
мислення.
При багаторазовому застосуванні кейсів в учнів виникають стійкі
вподобання до певних розгорток і глибини осягнення знань, що дає
вчителям і батькам точніше уявлення про їх схильності до майбутнього
вибору своїх професій. Тому що це відбувається не нав'язливо, а
органічно.
Підготовчий етап
Завдання викладача на цьому етапі полягає в тому, щоб провести відповідну підготовку, яка передбачає:
- Вибір відповідного кейса (по темі і за кількістю розгорток).
- Моделювання ситуації, її початку, розвитку і завершення.
- Розподіл часу по розгорткам, щоб не потрапити в цейтнот і все встигнути.
- Акцентування уваги на певних аспектах теми, з виділенням першорядних і другорядних деталей.
- Продумування «провокаційних» питань, аргументів і контраргументів, які можуть з'явитися в учнів.
- Подбати про особистісне зростання кожного учня.
Учні можуть частково підготуватися до кейсу вдома, за моделлю
«перевернутого класу» (flipped classroom), щоб не втрачати часу в класі
на «розкачку».
Реалізація кейс-уроку
Усі розгортки «крутяться» навколо головної теми кейса, і важливо не
втрачати цієї «червоної нитки». Теми переплітаються і плавно переходять
від однієї розгортки до іншої. Це зроблено спеціально, щоб були задіяні і
логічне мислення, і художні образи, і мнемо, і несподівані повороти
сценаріїв.
Однією з цілей є навчання «формулювати питання», а не тільки шукати відповіді на них.
Одночасно з розвитком пізнавальної діяльності учнів в процесі
обговорення кейса, викладач може вирішувати і ряд інших завдань,
наприклад:
- Створювати в класі творчу атмосферу, що сприяє мозковим штурмам та вмінню відстоювати свої позиції.
- Оцінювати рівень знань учнів та їх точок зору з різних питань.
- Мотивувати учнів на роботу в групі.
- Стимулювати розумову і «душевну» роботу учнів і підтримувати ентузіазм, навіть якщо обговорення зайшло в глухий кут.
- Аналізувати виконання учнями завдань і вправ з акцентом на те «що вийшло».
- Перевіряти засвоєний учнями матеріал на практиці.
- Формувати в учнів креативне ставлення до досліджуваного матеріалу і навички індукції і дедукції (від часткового до загального і від загального до конкретного).
Особливо зручні кейси в межах варіативної складової програми, при
дистанційному навчанні та розширенні предметів шкільної програми.
Таким чином, контекст кейса багатогранний: навчальний, емоційний, психологічний, науковий і особистісний.
Обговорення висновків
Цей етап вважається завершальним. Під час нього викладач обговорює з
учнями їх індивідуальні та командні досягнення, а також можливі варіанти
розвитку сценаріїв і концентрацію уваги учасників на першорядних
пріоритетах.
На кожен кейс бажано передбачати свій варіант його закінчення для мотивації, щоб очікування його було також елементом кейсу.
Як завершення можна використовувати такі варіанти:
- Дозволити учням самим підвести підсумки, що їм корисно для навичок публічних виступів
- Запропонувати їм сформулювати питання, які бажано було б обговорити, у випадку якби було продовження цього кейса.
- Попросити когось поділитися випадками з власного життя, що стосуються теми кейса.
Висновок
Кейс-уроки багаторазово підвищують результативність освітнього
процесу, так як дозволяють моделювати майбутнє доросле життя школярів і
формувати у них позитивну мотивацію до освоєння матеріалу і отримання
нової інформації та навчати моделям «як самим навчитися вчитися»
надалі.
http://case.edufuture.biz/case-uroki.html
Немає коментарів:
Дописати коментар