За новим освітнім законом замість інспекцій, з якими в школи
приїжджали управління освіти, нова служба якості освіти раз на 10 років
проводитиме аудити навчальних закладів.
Про це розповіла освітня експертка аналітичного центру CEDOS Ірина Когут в ефірі “Громадського радіо”.
Когуг зазначила, що перевірка шкіл управліннями освіти – це “поганий парадокс”.
“Бо ці ж самі управління освіти призначають директора,
вони ж формально набирають на роботу вчителів. Практично ці люди
перевіряють свою ж роботу. Замість того, щоб допомагати школам
розвиватися і ставати кращими, забезпечувати їм методичну підтримку,
навчати інноваційним методам викладання, ці люди перевіряють дотримання
рекомендацій, норм, наказів або власних забаганок”, – сказала вона.
На її думку, це створює ситуацію конфлікту інтересів, яка не відповідає найкращим світовим практикам забезпечення якості освіти.
“Тому закон пропонує створити незалежну установу, яка не
буде пов’язана з повсякденною діяльністю навчальних закладів, не буде
втручатися в цю діяльність. Натомість один раз на десять років
представники обласних відділів державної служби якості освіти будуть
приїжджати в школу з аудитом”, – пояснила експертка.
Вона зауважила, що аудит не є тим самим, що інспекція. І коли
українські школи перейдуть на систему аудиту, можна буде очікувати на
розробку стандартів і норм, формалізацію найкращих практик управління й
організації навчального процесу.
“Школи знатимуть, на що їм орієнтуватися в системі
підвищення кваліфікації педагогічних працівників, управлінських рішень і
в організації навчального процесу. Аудитори будуть приїжджати і дивитися, чи школа працює оптимально і ефективно як механізм, а також даватимуть поради”, – розповіла Когут.
За її словами, аудит більше стосуватиметься оцінки процесів, оскільки в школу мають приїжджати найкращі педагоги та управлінці.
“[Вони] подивляться, як директор приймає рішення, чи вони
відповідають законодавству, найкращим рекомендаціям, чи всі вчителі
належним чином ознайомлені з системою оцінювання учнів, чи ця система є прозорою, чи оцінювання відповідає критеріям і так далі”, – додала експертка.
На її думку, важливо, щоб в аудит включили також оцінку батьків і учнів – “наскільки для них навчальний процес і перебування в школі є комфортними, приємними і наскільки вони задоволені”.
Окрім того, Когут зазначила, що аудит можна буде провести й частіше, ніж раз на 10 років, за вимогою зацікавлених сторін.
“По-перше, це може бути засновник – місцева влада, якщо бачить,
що директор з усією даною йому автономією не справляється з роботою
(скажімо, діти погано складають ЗНО). Також аудит може ініціювати наглядова або піклувальна рада – орган, до якого залучені громадськість і батьки. Аудит може ініціювати педагогічна рада”, – пояснила вона.
Немає коментарів:
Дописати коментар